اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی پسورد

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

افزودن سوال

You must login to ask question.

سرفصل حساب ها

از سرفصل‎های حسابداری جهت سهولت ثبت رویداد های مالی و تهیه گزارشات مناسب و تفکیک رویدادها استفاده می‎شود. به هر یک از این سرفصل‎ها که نشان دهنده میزان تغییر ایجاد شده در وضعیت مالی شرکت یا شخص می باشند. “حساب” هم گفته می‎شود.

نکته قابل ذکر در این گروه بندی ها این است که با توجه به میزان جزئیاتی که حساب ها ارائه می دهند در سطوح گوناگونی قرار می گیرند. سطوح بالاتر سرفصل ها، حاوی اطلاعات کلی تری نسبت به سطوح پایین تر می باشند و در سطوح پایین تر جزئیات دقیق تر و بیشتری از حساب ها قابل ملاحظه است .حال به بررسی این نوع سرفصل ها می پردازیم.

حسابهای کل:

حساب کل شامل حسابهایی است که دفتر کل بر اساس آن ها تفکیک گردیده و بر مبنای آن تراز آزمایشی قابل استخراج میباشد، حساب کل معمولاً از دو تا سه رقم تشکیل گردیده است. سطح کل شامل گروه و ماهیت حساب کل می باشد.

حسابهای معین:

به جهت تفکیک حساب های کل به حساب ها ریزتر و جزئی تر از حساب های سطح معین استفاده می شود. کد سطح معین عبارت است از کد گروه ، کد کل و ارقامی که به معین اختصاص دارد. حساب ها در سطح معین با تفصیلی ها و در سطوح مختلف ارتباط پیدا می کنند کد سطح معین عبارت است از کد گروه ، کد کل و ارقامی که به معین اختصاص دارد. حساب معین از ۴ رقم تشکیل شده است.

حسابهای تفضیلی:

در صورت احتیاج به نگهداری حساب های بسیار جزئی تر از حساب های تفضیل استفاده می شود. حساب های تفضیلی آخرین سطح حساب ها است. این سطح همچنین سطح عملیاتی سیستم نیز می باشد. کد سطح تفضیلی عبارت است از کد گروه، کد کل ، کد معین و ارقامی که به تفضیلی اختصاص دارد. حساب تفضیلی از ۴ رقم تشکیل شده است.

ایجاد

جهت ایجاد حساب کل روی کلید ایجاد کلیک کرده و ایجاد حساب کل را انتخاب می کنیم. در صورت تمایل به ایجاد حساب معین ابتدا حساب کل را انتخاب کرده سپس از منوی ایجاد حساب معین را انتخاب کنید.

جهت ایجاد یک حساب تفضیلی  یک حساب معین  را انتخاب کرده و به همان روش پیش رفته بر روی ایجاد حساب تفضیلی کلیک کرده و یک حساب تفضیلی ایجاد میکنیم.

ویرایش

جهت ویرایش یک حساب، روی سطر مربوطه کلیک کرده سطر مورد نظر را انتخاب می کنیم. سپس بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید.

حذف

جهت حذف یک حساب، روی سطر مربوطه کلیک کرده سطر مورد نظر را انتخاب می کنیم. سپس بر روی دکمه حذف کلیک کنید. دقت نمایید که سرفصل های استفاده شده قابل حذف نمی باشند.

ارسال یک پاسخ